Over deze studierichting

Dubbele finaliteit
3e graad

Zie jij jezelf aan de slag in een hotel of restaurant als leidinggevende? Dan is de opleiding Horeca misschien iets voor jou.

Algemene informatie

Naast de basisvorming (wiskunde, talen, etc...) krijg je specifiek in deze studierichting:

  • Een pakket economie. Daarin krijg je inzicht in de uitdagingen van managementbeslissingen in relatie tot externe factoren zoals de wetgeving of concurrenten.
  • Bij Frans en Engels leer je enkele specifiek talige activiteiten:
    • Het nakijken en aanpassen van schriftelijke teksten op taalgebruik en spelling.
    • Leren schrijven in functie van je doelgroep, het passende kanaal of medium.
  • Tot slot maken generieke onderzoekscompetenties een belangrijk deel uit van deze studierichting. 

Wat kan je worden met een diploma Horeca?

Deze studierichting bereid je voor op een job als kelner. Dat wil zeggen dat je leert:

  • Gasten ontvangen, hen gerechten en dranken voorstellen, hun bestellingen opnemen en die efficiënt doorgeven aan het bar- of keukenpersoneel.
  • Je serveert de dranken en/of gerechten, werkt ze eventueel af aan tafel, maakt de rekening op en rekent af om de gast optimaal te bedienen.

De kelner werkt met flexibele uren in een hiërarchisch team in restaurants, bars, hotels of feestzalen. Elk bedrijf heeft zijn eigen regels en werkwijze, maar permanente aandacht voor (voedsel)veiligheid, (persoonlijke) hygiëne, klantvriendelijkheid, etiquette, discretie, omgaan met moeilijke gasten, zijn noodzakelijk.

Als kelner moet je meerdere taken combineren: de hele zaal in het oog houden, informatie en adviezen geven, technische handelingen maken in het teken van gastvrijheid, gelijktijdig verkoopgesprekken voeren, etc...

Daarnaast word je in deze studierichting voorbereid op een job als kok. De kok:

  • Verwerkt ingrediënten door het toepassen van kooktechnieken tot warme en koude keukenbereidingen.
  • Creëert gerechten volgens de bedrijfsformule, denkt mee over de samenstelling van de kaart, stelt technische fiches op, volgt keukenprocessen op, regelt de organisatie van de keuken, verbetert constant de kwaliteit van het werk en de gerechten en beheert de voorraden om een goede dienstverlening te garanderen en een kwaliteitsvolle maaltijd af te leveren aan de gast.

De kok werkt overdag, ’s nachts, tijdens het weekend en/of tijdens feestdagen, via onderbroken dienst en met variabele roosters in een hiërarchisch team in diverse horecabedrijven. De werkzaamheden worden bepaald door elementen zoals infrastructuur, type bedrijf, omgeving, grondstoffen, budget, doelgroep, voorschriften en regelgeving (veiligheid, HACCP, milieuzorg, hygiëne, voedselveiligheid, autocontrole …), dienst- en tijdsschema’s. Flexibiliteit, stressbestendigheid, samenwerken, respect, duidelijke communicatie, economisch handelen en gastvriendelijkheid zijn essentieel. De diverse werkzaamheden worden naast elkaar uitgevoerd (organiseren, technisch, administratief, aansturend …). Een kok blijft bij met de ontwikkelingen in het eigen vakgebied, speelt erop in en is creatief bij het bereiden en dresseren.

Wat kan je verder studeren met een diploma Horeca?

Horeca is een studierichting met een dubbele finaliteit. Dat houdt in dat je voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een job op de arbeidsmarkt, Se-n-Se-opleidingen (secundair na secundair), graduaatsopleidingen of professionele bacheloropleidingen binnen hetzelfde interessegebied.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke vervolgopleiding succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding, motivatie, inzet, slaagcijfers …

Voor de richting Horeca situeren de meest logische professionele bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
    • Hotelmanagement
    • Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement
  • Onderwijs
    • Educatieve opleiding: Kleuteronderwijs
    • Educatieve opleiding: Lager onderwijs
    • Educatieve opleiding: Secundair onderwijs

Doorstroom naar alle andere professionele bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.
Doorstroom naar academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt er niet voldoende voorbereid op academisch hoger onderwijs.