Biotechnologische en Chemische Wetenschappen (Domeingebonden: Voeding & Horeca)

Over deze studierichting

Doorstroomgerichte finaliteit
3e graad

Wil jij voeding leren analyseren en de brug leggen tussen wetenschappen en horeca? Zie je jezelf bijvoorbeeld aan de slag als researcher bij een grote voedingsproducent of eerder als bedenker van een nieuwe groente? Het zijn maar enkele voorbeelden van een toekomst na deze opleiding. 

Algemene informatie

Naast een pakket basisvorming (wiskunde, talen, etc...) krijg je specifiek in deze studierichting een pakket wetenschappen:

  • Voor fysica ga je dieper en breder in op fenomenen en toepassingen in verband met elektromagnetisme, mechanica, trillingen, golven en moderne en hedendaagse fysica.
  • In chemie krijg je een uitgebreide en doorgedreven studie van de fijnstructuur van de materie, zuur-base-evenwichten, stoichiometrisch rekenen (berekenen van verhoudingen van samengestelde stoffen), reacties in de niet-organische chemie en een uitbreiding van reactietypen in de organische chemie.
  • In biologie leer je meer over biologische processen, microbiologie, genetica en overerving.
  • Ter ondersteuning van het wetenschappelijke pakket krijg je extra wiskunde.
  • In informaticawetenschappen ontdek je wat algoritmische technieken, algoritmen en datastructuren zijn en pas je deze zelf toe bij het programmeren. Je leert ook gebruik te maken van computationele modellen en numerieke oplossingsmethodes om problemen uit verschillende wetenschapsdomeinen op te lossen.
  • Het toepassen van richtingspecifieke labovaardigheden met de bijbehorende labomaterialen tijdens het uitvoeren van experimenten komt ook aan bod.
  • Tot slot maken generieke onderzoekscompetenties een belangrijk deel uit van deze studierichting. 

Afhankelijk van het domein waaraan de opleiding verbonden is, in dit geval Voeding en Horeca, worden de lessen toegepast daarop. Met andere woorden, wanneer je bijvoorbeeld leert over organische structuren dan gaat dit in deze opleiding over groenten, fruit, etc... Je ontdekt hoe voeding wordt samengesteld, wat er exact op etiketten staat, etc.... 

Wat kan je verder studeren met een diploma Biotechnologische en Chemische Wetenschappen (domeingebonden: Voeding en Horeca)?

Biotechnologische en Chemische Wetenschappen is een domeingebonden doorstroomrichting (tso). Dat houdt in dat je voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar professionele en academische bacheloropleidingen binnen hetzelfde interessegebied (Voeding en Horeca).

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Voor de richting Biotechnologische en Chemische Wetenschappen situeren de meest logische professionele bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Biotechniek
  • Agro- en Biotechnologie
  • Gezondheidszorg
    • Biomedische Laboratoriumtechnologie
    • Ergotherapie
    • Logopedie en Audiologie
    • Medische Beeldvorming en Radiotherapie
    • Mondzorg
    • Oogzorg
    • Orthopedie
    • Podologie
    • Toegepaste Gezondheidswetenschappen
    • Verpleegkunde
    • Voedings- en Dieetkunde
    • Vroedkunde
  • Industriële Wetenschappen en Technologie
  • Chemie
  • Onderwijs
    • Educatieve opleiding: Kleuteronderwijs
    • Educatieve opleiding: Lager onderwijs
    • Educatieve opleiding: Secundair onderwijs

Doorstroom naar de meeste andere professionele bacheloropleidingen is in principe haalbaar, maar binnen deze studierichting wordt er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Voor de richting Biotechnologische en Chemische Wetenschappen situeren de meest logische academische bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Biomedische Wetenschappen
  • Biotechniek
  • Biowetenschappen
  • Farmaceutische Wetenschappen
  • Wetenschappen
    • Biochemie en Biotechnologie
    • Biologie
    • Chemie

Doorstroom naar alle andere academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.