Veelgestelde vragen online inschrijven

Op deze pagina bundelden we de vaakst gestelde vragen over het online inschrijvingsplatform van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Klik hier voor de veelgestelde vragen over online inschrijven bij de Academies. Of klik hier voor de veelgestelde vragen over online inschrijven in het Volwassenenonderwijs.  

Waarom een account aanmaken?
Waarom moet ik een account aanmaken terwijl ik mijn kind wil inschrijven?
Wachtwoord geeft een foutmelding?
Problemen met EiD?
Wachtwoord vergeten?
Gebruikersnaam vergeten?
Ik kan niet inloggen met mijn ELO gegevens

Ik heb nooit een activeringsmail gekregen hoewel ik al cursist ben
Mijn account is 'gedisabled'

Waarom hebben jullie mijn rekeningnummer nodig?
Hoe vul ik een correct rekeningnummer in?
Betaling kaart - nummer niet geldig bij betaling
Waarom wordt mijn betaalkaart niet aanvaard?

Je persoonlijke gegevens wijzigen
Ik kan mijn geboorteland niet selecteren
Ik kan geboorteland België niet ingeven
Ik krijg een fout als ik mijn rekeningnummer ingeef bij betaling
Kan ik ook inschrijven zonder rijksregisternummer?
Rijksregisternummer ingeven lukt niet
Mijn inschrijving blokkeert op rijksregisternummer
Bij de stap "betaling" krijg ik het bericht dat de pagina niet beveiligd is of dat het certificaat niet vertrouwd wordt

Wat wordt er precies weergegeven in ‘mijn historiek’
Waarom staat er dat ik niet geslaagd ben, terwijl dat wel zo is, of mijn opleiding nog loopt?
Hoe krijg ik een goed overzicht van alles wat ik reeds gevolgd heb?
Waar staat de tab kinderen voor?
Waar staat de tab ouders voor?
Documenten opladen
Memo toevoegen
Reglementen goedkeuren
Winkelmandje

Waarom wordt het te betalen bedrag aangepast?
Waarom wordt mijn korting niet toegekend?
Bevestiging van je bestelling

Waarom een account aanmaken?

  • Om je de nodige informatie te kunnen toesturen, hebben we een beperkt aantal gegevens van je nodig. Daarom vragen we een 'account' aan te maken.

Waarom moet ik een account aanmaken terwijl ik mijn kind wil inschrijven?

  • Je hebt als ouder een account nodig omdat we over een e-mailadres van je willen beschikken om alle nodige informatie te kunnen toesturen.
  • Om een account aan te maken, vragen we je slechts een beperkt aantal gegevens in te vullen.
  • Nadien vul je de gegevens van je kind in.

Wachtwoord geeft een foutmelding?

  • Je wachtwoord moet minstens 6 tekens lang zijn, 1 cijfer en 1 letter bevatten, anders wordt het niet aanvaard.

Top

Problemen met EiD?

  • Ga naar de site van eid  Belgium
  • Lukt het nog niet om in te loggen via EiD? Typ dan manueel al je gegevens in.

Wachtwoord vergeten?

  • Gebruik eerst de link die je terugvindt op de online aanmeldingspagina.
  • Indien dit niet lukt, neem contact op met je secretariaat.

Gebruikersnaam vergeten?

  • Gebruik eerst de link die je terugvindt op de online aanmeldingspagina.
  • Indien dit niet lukt, neem dan contact op met je secretariaat.

Ik kan niet inloggen met mijn ELO gegevens.

  • De elektronische leeromgeving (ELO) is een ander platform. Je kan je dus niet aanmelden om je online in te schrijven met de gebruikersnaam en het wachtwoord van het ELO. 
  • Op http://www.inschrijveninstedelijkonderwijs.be/login  kan je aanmelden om online in te schrijven en dit met je login voor online inschrijven.
    • Als je een login hebt maar die niet meer weet kan je je gebruikersnaam en paswoord terug opvragen door de te klikken op gebruikersnaam of wachtwoord vergeten.
    • Als je nog geen login hebt voor online inschrijven kan je op http://www.inschrijveninstedelijkonderwijs.be/login een nieuwe login creëren.
    • Maak nooit een tweede login aan, want dat zal niet werken omdat je rijksregisternummer maar één keer kan voorkomen in onze databank.

Top

Ik heb nooit een activeringsmail gekregen maar ben wel cursist.

  • We hebben dan geen correct of uniek e-mailadres van je. Of je hebt al een online account met dit e-mailadres omdat je als ouder een kind hebt ingeschreven in de Academies.
    Vraag in dat geval je inloggegevens terug aan op het startscherm.
  • Soms kan het zijn dat deze activeringsmail in je ‘spam’ terecht komt en niet bij je inkomende mails. Kijk dan in de map ‘ongewenste mail’. Klik op de activeringsmail en dan op 'inhoud bekijken'. De e-mails komen dan in je mailbox. Is dit niet zo? Contacteer dan het secretariaat van je Academie/Centrum: deze activeren je account dan.

Mijn account is 'gedisabled'.

  • Je hebt waarschijnlijk de activatielink in de activatiemail (zie hierboven) nog niet aangeklikt. Zoek de activatiemail in je mailbox en klik de activatielink aan. 
  • Heb je deze mail niet meer? Neem dan contact op met het secretariaat zodat ze je een nieuwe activatiemail kunnen sturen. Je moet dan nog steeds je account activeren door op de activatielink te klikken.

Top

Waarom hebben jullie mijn rekeningnummer nodig?

  • Dit is nodig om je inschrijvingsgeld of het bedrag van je korting terug te kunnen storten.

Hoe vul ik een correct rekeningnummer in?

Mijn nummer is niet geldig bij betaling.

  • Kijk na of je je bankrekeningnummer hebt ingegeven en niet je kaartnummer.
  • Geef zeker ook het laatste cijfer in!

Waarom wordt mijn betaalkaart (creditcard) niet aanvaard?

  • Inschrijvingen kan je enkel betalen met een bankkaart. We aanvaarden geen creditcards zoals Visa of Master Card.

Top

Je persoonlijke gegevens wijzigen.

  • IWijzigt je e-mailadres of je telefoonnummer? Geef dit dan door via je 'account' in dit platform.
  • Je naam, voornaam, geboortedatum en -plaats kunnen niet aangepast worden.
  • Velden van adres en bankrekeningnummer mogen niet leeg zijn.

Ik kan mijn geboorteland niet selecteren.

  • Kies een land uit de lijst die aangeboden wordt en bevestig met 'enter'. Sommige browsers geven problemen bij het invullen van je geboorteland of gemeente. Kies dan voor Firefox of Chrome.

Ik kan geboorteland 'België' niet ingeven.

  • Dit komt vaak voor in 'Chrome' omdat je waarschijnlijk ooit Chrome gevraagd hebt je gegevens te onthouden bij het invullen ervan op een andere website. Hierdoor kan je de autosuggestie voor geboorteland niet meer selecteren en krijg je foutmeldingen in het inschrijvingsplatfom. Oplossingen: Wis je geschiedenis in Chrome of schrijf in via een andere browser zoals Internet Explorer of Firefox.
  • Contacteer het secretariaat om jouw gegevens in te vullen.

Ik krijg een fout als ik mijn rekeningnummer ingeef bij betaling

  • Betalen kan enkel met een bankkaart, niet met VISA of andere credit cards. Let er ook op dat je bij betaling je kaartnummer doorgeeft en niet je bankrekeningnummer.

Kan ik ook inschrijven zonder rijksregisternummer?

  • Neen. Je kan enkel inschrijven met je rijksregisternummer. Voor buitenlanders met een BIS-nummer. Wij hebben je rijksregisternummer of BIS-nummer nodig om je inschrijving aan het Ministerie van Onderwijs door te geven.
  • Heb je geen rijksregisternummer? Neem dan contact op met het secretariaat.

Rijksregisternummer ingeven lukt niet.

  • Ga na of je wel degelijk het rijksregisternummer in hebt gegeven en niet het kaartnummer.
  • Dit staat voor Belgen op de achterkant van de identiteitskaart en voor buitenlanders op de voorkant.
  • Krijg je de melding dat je rijksregisternummer al in gebruik is? Neem dan contact op met het secretariaat.

Mijn inschrijving blokkeert op rijksregisternummer.

  • Dan heb je al een account. Log in met je bestaande account. Ben je de gebruikersnaam vergeten? Klik dan op "Gebruikersnaam vergeten?".
  • Of contacteer je secretariaat om je account na te kijken. 

Bij "betaling" krijg ik het bericht dat de pagina 'niet beveiligd is' of dat 'het certificaat niet vertrouwd' wordt.

  • Dit ligt aan je browser-instellingen. Standaard doet deze melding zich normaal niet voor. Je kan probleemloos verder gaan met je inschrijving. Deze wordt niet geblokkeerd of is niet onveilig. Ogone is immers een goed beveiligd betalingssysteem.

Top

Wat wordt er weergegeven in ‘mijn historiek’.

  • De historiek van je online inschrijvingen.
  • Alle opleidingen die je volgde in de Academies, bij Encora en bij HBO5 Antwerpen.

Waarom staat er dat ik niet geslaagd ben, terwijl dat wel zo is, of mijn opleiding nog loopt?

  • In het verleden werden niet alle scores digitaal ingevuld waardoor ze misschien niet correct weergegeven worden in dit scherm.
  • Indien je vragen hebt over je scores, contacteer dan je secretariaat of je directie.

Hoe krijg ik een goed overzicht van alles wat ik reeds gevolgd heb?

  • Je kan elke kolom in je historiek filteren door op de roze tekst in de kolom te klikken.

Waar staat de tab kinderen voor?

  • Wanneer je als ouder in de Academies een kind online wenst in te schrijven, dan kan je je kind hier koppelen aan je eigen account.

Waar staat de tab ouders voor?

  • Wanneer je als kind in de Academies online ingeschreven bent, kan dit alleen via een account van één van je ouders. 

Documenten opladen.

  • Om in te schrijven voor Encora en HBO5 Antwerpen is het verplicht een kopie van de voor- en achterkant van je identiteitskaart op te laden. Anders kan je inschrijving niet aanvaard worden.
  • Vraag je een vrijstelling of kies je voor een opleiding waarvoor een attest vereist is of er voorvereisten zijn? Ook dan moet je de nodige bewijsstukken online opladen en meesturen met je inschrijving. Anders kan je inschrijving niet aanvaard worden.
  • Om in te schrijven voor een vervolgopleiding in de Academies kan je je laatst behaalde attest opladen of het attest om je vrijstelling te motiveren.

Memo toevoegen.

  • Wil je een bericht meesturen met je inschrijving? Dan kan dat in het 'memo' veld. 

Reglementen goedkeuren.

  • Wens in te schrijven? Dan dien je de reglementen goed te keuren. Je kan ze doornemen door de links te openen.

Winkelmandje.

  • Hier vind je een overzicht van je ‘bestellingen’ en de opleidingen die je wil volgen.
  • Je kan hier nog een opleiding kiezen. 
  • Je kan kiezen om te betalen. Dit kan via een beveiligde pagina.

Als student van de Academies kan je per persoon slechts voor één volledige opleiding binnen een eenzelfde studierichting (muziek, woord, dans, beeldende kunst) inschrijven. Je kan wel meerdere personen inschrijven (bv kinderen) of inschrijven voor verschillende studierichtingen.

Top

Waarom wordt het te betalen bedrag aangepast?

  • Iemand uit je gezin al ingeschreven is in 1 van onze Academies. (tussen 6 en 17 jaar)
  • Je twee domeinen (muziek, woord, dans of beeldende kunst) combineert. Je krijgt dan korting op je tweede inschrijving. (tussen 6 en 17 jaar)
  • Je tussen 18 en 24 jaar bent.
  • Al deze kortingen worden in het winkelmandje toegekend en verrekend.

Lees meer informatie over de voorwaarden van deze korting.

Waarom wordt mijn korting niet toegekend?

  • Bij online inschrijven wordt de korting enkel toegekend indien de volledige inschrijving online gebeurt.
  • Voor de korting ‘zelfde leefeenheid’ schrijf je ofwel elk lid van de leefeenheid in binnen een zelfde account en in 1 keer, of binnen een zelfde account en in 2 keer waarbij je jezelf eerst als ouder en dan je kind inschrijft. Kies je voor een andere volgorde of een mix van online en balie inschrijvingen, dan zal je vermindering door je Academie op je rekening gestort worden.
  • Voor de korting ‘2de studierichting’ schrijf je je kind voor de beide studierichtingen in binnen een zelfde account en in 1 keer, of binnen een zelfde account en in 2 keer. In beide gevallen wordt je vermindering verrekend.
  • Ben je geboren tussen 18 en 24 jaar dan zou het toekennen van je korting geen probleem mogen geven. Deze gebeurt automatisch en zonder voorwaarden.

Bevestiging van je bestelling

  • na betaling ontvang je een 'voorlopige bevestiging' van je bestelling en een bevestiging van je betaling.
  • Je inschrijving wordt daarna bekeken door onze medewerkers.
  • Nadien ontvang je een definitieve bevestiging van je opleiding.

Top