FabLab+

Creatief laboratorium

FabChallenge Programmeren/Robotica

Doelgroep

  • leerkrachten (3de graad lager, 1ste graad secundair)
  • geen voorkennis vereist

Data

Duur

  • 5,5 uur (inclusief middagpauze)
  • van 9u30 tot 15u

Locatie

  • Plusruimte (FabLab+), Lange Klarenstraat 17, 2000 Antwerpen

Prijs

  • gratis
  • koffie, thee, water zijn inbegrepen

Mee te brengen

  • lunch zelf te voorzien
  • een eigen laptop of tablet is handig, maar niet noodzakelijk
  • een usb-stick om eventueel gemaakte bestanden mee naar huis te nemen

Inschrijven

Omschrijving

Tijdens deze opleiding doorlopen we het technisch proces. Als basis hanteren we het technisch principe 'informatie & communicatie' (zender & ontvanger, sensoren, programmeren van informatie, automatisatie, besturingssystemen, robotica, ...).
Deze opleiding is zeer praktisch. Na een korte inleiding van 15minuten, doen we met de deelnemers wat ze later identiek met hun eigen leerlingen kunnen gaan doen. Dit kan dan in onze plusruimte (te reserveren), maar het kan ook in de eigen klas.

Verschillende kleinere uitdagingen worden aangeboden, aan jullie om, aan de hand van het technisch proces en met de aangeboden materialen en/of robots, een oplossing te ontwerpen. Na het ontleden van de verschillende deelproblemen, kunnen we aan de slag.
Bij iedere fase van het technisch proces worden didactische tools aangeboden en gebruikt. Deze kunnen nadien ook met de leerlingen toegepast worden.

Na deze opleiding weet je helemaal hoe, met je leerlingen, een technisch proces te doorlopen. Alles werd voor je kant-en-klaar uitgewerkt, aangeboden en gedemonstreerd.

1. ONTDEKFASE

Probleemanalyse - Verkennen van het probleem - Oriënteren - Informeren
Opdelen in deelproblemen
Criteria, specificaties en verwachtingen bepalen
Bepalen van bijkomende onderzoeksopdrachten - verwondering

2. BEDENKFASE

Verbreden - divergeren - idee-generatiefase
Selecteren - convergeren - idee-evaluatiefase

3. ONTWERPFASE

Plan van aanpak
Schetsen
Uitproberen, klooien, tinkeren
Snelle simpele prototypes

4. MAAK

Maak een prototype
Creëer, monteer, realiseer
Maak een definitieve versie

5. GEBRUIK

Ervaar
Test, faal en/of slaag
Experimenteer

6. EVALUEER

Stel vast dat, optimaliseer
Reflecteer - keer terug
Deel - presenteer