Academie Deurne

stedelijk deeltijds kunstonderwijs

Muzieklab

De les muzieklab is de wekelijkse groepsles in de derde graad. Je bouwt er verder op de kennis die je in de lessen muziekatelier hebt opgedaan. Het aanbod is zeer praktijkgericht. Je kiest voor muzieklab klassiek of jazz-pop-rock.

 

Muzieklab klassiek:

In het muzieklab ontdek je de bouwstenen van de muziek zoals melodie, harmonie, maat, ritme, klankkleur,… de verschillende muziekinstrumenten, bezettingen (wat is een kwartet, symfonisch orkest…) en we ‘proeven’ van de verschillende stijlperiodes… We doen dat door muziekvoorbeelden te beluisteren, partituren te bestuderen en via creatieve doe-opdrachten zoals bijvoorbeeld zelf een melodie leren maken of door te experimenteren op eigen instrument.

Binnen de richting klassiek, kan je ook kiezen voor muzieklab met een specifieke focus: 

Muzieklab: muzieknotatie en de computer & basis opnametechniek

In de module muzieknotatie en de computer leer je via het gratis programma MuseScore, hoe je de computer kan gebruiken om eigen partituren te maken, transcripties te noten.  Je  leert je computer gebruiken om eigen oefen playbacks te maken. Noten of ritmes die je nog niet helemaal begrijpt, kan je beluisteren en daardoor beter leren kennen.

In de tweede module, basis opnametechniek, zal je leren werken met microfoons, je eigen songs leren opnemen en je eigen oefentapes maken.

Leren hoe een productie in elkaar zit en waar je moet op letten bij het beluisteren van een opname.  We werken met gratis programma's zoals Audacity en je leert een opname te maken door minder goede stukken te knippen of te bewerken.

 

Muzieklab jazz-pop-rock:

De belangrijkste doelstelling van de muzieklables is de leerling te versterken om zijn/haar rol op te kunnen nemen in het samenspel. Partituren en leadsheets bevatten naast noten symbolen waaruit iedere speler voor zijn rol/instrument de nuttige informatie kan afleiden.

Theorie dus, maar uiterst ervaringsgericht. We ontwikkelen er de taal om muzikale fenomenen te benoemen die rondom ons gebeuren. Een taal die we nodig hebben om in een ensemble met elkaar te kunnen communiceren.

Theorie is altijd gekoppeld aan bestaande muziek, die meestal ook in ensembles of op jamsessies wordt gespeeld. Ons repertoire wordt ook historisch gekaderd, zodat we een stylistisch en historisch bewustzijn ontwikkelen.