Visie Academie Borgerhout
Samen
in de grootstedelijke context werken
aan een artistieke ontwikkeling
door vertrouwen te geven
en verantwoordelijkheid te nemen
en te groeien als podiumkunstenaar
In Academie Borgerhout is iedereen welkom om te leren musiceren, acteren en schrijven. Samen spelen, werken, zingen én het podium delen vormt de basis van onze opleidingen. We willen elke leerling voldoening laten ervaren uit het leren om zo via een persoonlijk artistiek traject het nodige zelfvertrouwen uit te bouwen.
Actief luisteren naar elkaar vormt het vertrekpunt om de nodige artistieke competenties, vaardigheden en attitudes te ontwikkelen. Zo groeit elke leerling uit tot een echte podiumkunstenaar.
Iedereen (podium)kunstenaar
Vanuit positieve interactie werken leerling en leerkracht samen een artistiek traject uit gebaseerd op de dromen en ambities van de leerling. We stellen een open en reflectieve attitude bij leerlingen en leerkrachten voorop.
We geven veel vertrouwen aan het team. Leerkrachten stimuleren leerlingen om het leerproces mee in handen te nemen. Zo realiseren we een academiecultuur met gedeelde verantwoordelijkheid.
Samen op het podium
Het academieteam creëert een veilige leeromgeving die het zelfvertrouwen van de leerlingen voedt. Zo leert elke leerling zich expressief uitdrukken en in dialoog gaan met een publiek. Leerlingen krijgen veel en gevarieerde podiumkansen binnen en buiten de academiemuren. We kiezen bewust voor een sterke samenwerking met diverse, lokale, culturele partners.
Kunstig divers
Academie Borgerhout is een creatieve ontmoetingsplaats waar iedereen welkom is. We omarmen diversiteit in al zijn aspecten. Iedereen kan hier zichzelf zijn. De verschillende zienswijzen en perspectieven versterken onze werking. Zo creëren we een open blik en zetten we in op constructief samen leren en samenleven in onze academie en bij uitbreiding in de grootstedelijke context. Als brede school investeren we in de samenwerking met andere scholen en sociale organisaties om de deelnamekans voor elke toekomstige leerling te verhogen.