School: KS Kameleon en KS Musica
Thema: duurzame ontwikkeling
Titel: GROW. “From tiny acorns giant oak trees grow”
Partnerlanden: Zweden, UK, Polen, IJsland, Turkije, Letland, Spanje, Cyprus
Data: 2013 - 2015
Programma: Comenius multilateraal partnerschap
Van 16 tot 20 oktober 2013 bezochten de kleuterscholen de Kameleon en de Musica de St Edmund’s Nursery School and Children’s Centre in Bradford. Elke kleuterschool beschreef hoe ze met hun leerlingen omgaan met de levenscyclus bij mensen, dieren en planten.
Het bezoek aan de Engelse school was deel van een Comenius project. Het project wil competenties van het pedagogisch team van de kleuterscholen ontwikkelen zodat ze beter kunnen werken rond duurzame ontwikkeling. De vraag “Hoe kunnen we werken aan een betere levenskwaliteit voor iedereen nu en in de volgende generaties?” staat centraal in dit project.
Kleuterscholen leggen de basis voor het levenslang leren en zouden fun, veiligheid en vorming moeten doorgeven aan de kleuters. De kleuterscholen hebben een zeer belangrijke rol omdat ze kinderen de gelegenheid geven om het mens zijn en de maatschappij te begrijpen en ze te doen inzien dat alles gerelateerd is en deel uitmaakt van een levenscyclus. Kleuterscholen moeten meer gefocust zijn op het milieu en een duurzame ecologische benadering van het leven.
Een ander aspect van duurzame ontwikkeling is meer van sociale aard. Globalisering vraagt veel van mensen om te leven in een multiculturele samenleving en ze ook te begrijpen. De kleuterschool is een sociale en culturele ontmoetingsplaats die kinderen voorbereidt en sterkt voor de voortdurend veranderende multiculturele maatschappij.
Door bewust te worden van de eigen cultuur en door deel te nemen aan de cultuur van andere landen zal de kleuter de levensomstandigheden en de waarden van andere maatschappijen beter begrijpen.
Het volgende werkbezoek vond in februari 2014 plaats in Ijsland. Er werd vergeleken hoe de kleuterscholen uit Engeland, Zweden, Letland, Spanje, Cyprus, België en IJsland omgaan met plantexperimenten en met zuinig omgaan met energiebronnen. Er werd nagedacht hoe de kennis van de leerkrachten kan uitgediept worden en welke doelstellingen aan de acties in de klas worden gekoppeld. Samen met de kleuters wordt een logo voor het project ontworpen en hun culturele nieuwsgierigheid en bewustwording wordt aangescherpt. Het uitwisselen van nieuwe ideeën voor de klaspraktijk en voor het creëren van een leerkrachtige omgeving ging gepaard met het bezoek aan verschillende kleuterscholen.
Het is onze directies Vicky en Gilberte en hun leerkrachten opgevallen hoe weinig materiaal en speelgoed aanwezig is in de klas zodat er voldoende ruimte is voor het ontwikkelen van de creativiteit van de kleuters en hun leerkrachten. Ze vonden het een zeer leerzaam bezoek en zijn met veel ideeën en initiatieven thuis gekomen.
In mei vindt de volgende werkmeeting plaats in Spanje met als thema “ Horen, zien en vinden in de natuur”