Scholen en/of organisaties uit ten minste drie (in uitzonderlijke gevallen twee) Europese landen werken samen rond een schoolonderwijs thema, gebaseerd op een beleidskeuze van de school, zoals technologie of voorschoolse opvang. Het project vertrekt vanuit een bepaalde beleidskeuze, vanuit de bedoeling om de kwaliteit van het aangeboden onderwijs te versterken. De activiteiten kunnen zowel bedoeld zijn voor leerlingen als voor leerkrachten en directie.
Leerlingen kunnen elkaar over de grens ontmoeten tijdens een klasuitwisseling of een 'junior Erasmus'. Leerkrachten en directie kunnen elkaar ontmoeten om het project te plannen en te evalueren, maar ook voor een nascholing of een lesopdracht.
Ze worden ‘strategische’ partnerschappen genoemd omdat het project effect moet genereren dat blijft doorwerken na het project en bijdraagt tot de ontwikkeling van de school. De projecten moeten ook relevant zijn: het project is ‘must have’ en niet ‘nice to have’. Aangeven waarom het project nodig, nuttig en Europees is, is dus de boodschap
School: SCC
Titel: data Literacy
Thema: Beleidsinformatie
Partnerlanden: Polen
Programma: strategische partnerschappen
Data: 2011 - 2013
School: Stedelijk Lyceum Waterbaan
Titel: Evidence based policy
Thema: Beleidsinformatie
Partnerlanden: Zweden
Programma: strategische partnerschappen
Data: 2011 - 2013
School: CDO Zuid
Titel: Stay on track
Thema: Schooluitval
Partnerlanden: Oostenrijk
Programma: Strategische partnerschappen
Data: 2010 - 2012