FabLab+

Creatief laboratorium

FabChallenge Bruggen bouwen

Doelgroep

  • leerkrachten (3de graad lager, 1ste graad secundair)
  • geen voorkennis vereist

Data

Duur

  • 5,5 uur (inclusief middagpauze)
  • van 9u30 tot 15u

Locatie

  • Plusruimte (FabLab+), Lange Klarenstraat 17, 2000 Antwerpen

Prijs

  • gratis
  • koffie, thee, water zijn inbegrepen

Mee te brengen

  • lunch zelf te voorzien
  • een eigen laptop of tablet is handig, maar niet noodzakelijk
  • een usb-stick om eventueel gemaakte bestanden mee naar huis te nemen

Inschrijven

Omschrijving

Tijdens deze opleiding doorlopen we het technisch proces. Als basis hanteren we het technisch principe 'constructie' (profielen, driehoeken, verband bouwen, bogen, verbindingen, brede basis, ...).
Deze opleiding is zeer praktisch. Na een korte inleiding van 15minuten, doen we met de deelnemers wat ze later identiek met hun eigen leerlingen kunnen gaan doen. Dit kan dan in onze plusruimte (te reserveren), maar het kan ook in de eigen klas.

De grote uitdaging van deze activeit is het zelf maken van een 'stevige brug'. Na het ontleden van de verschillende deelproblemen, kunnen we aan de slag.
Bij iedere fase van het technisch proces worden didactische tools aangeboden en gebruikt. Deze kunnen nadien ook met de leerlingen toegepast worden.

Na deze opleiding weet je helemaal hoe, met je leerlingen, een technisch proces te doorlopen. Alles werd voor je kant-en-klaar uitgewerkt, aangeboden en gedemonstreerd.

 

1. ONTDEKFASE

  • Probleemanalyse - Verkennen van het probleem - Oriënteren - Informeren
  • Opdelen in deelproblemen
  • Criteria, specificaties en verwachtingen bepalen
  • Bepalen van bijkomende onderzoeksopdrachten - verwondering

2. BEDENKFASE

  • Verbreden - divergeren - idee-generatiefase
  • Selecteren - convergeren - idee-evaluatiefase

3. ONTWERPFASE

  • Plan van aanpak
  • Schetsen
  • Uitproberen, klooien, tinkeren
  • Snelle simpele prototypes

4. MAAK

  • Maak een prototype
  • Creëer, monteer, realiseer
  • Maak een definitieve versie

5. GEBRUIK

  • Ervaar
  • Test, faal en/of slaag
  • Experimenteer

6. EVALUEER

  • Stel vast dat, optimaliseer
  • Reflecteer - keer terug
  • Deel - presenteer